ANKA-S Projesi
Türk İnsansız Hava Aracı Anka, TAI Anka, TUSAŞ Anka ya da yaygın ismiyle Anka, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin ihtiyaçları doğrultusunda Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. tarafından geliştirilen insansız hava aracıdır.Hava Kuvvetleri Komutanlığı (Hv.K.K.lığı) 'nın ihtiyacını teminen, 25 Ekim 2013 tarihinde Savunma Sanayii Müsteşarlığı ve TAI-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş arasında imzalanan ANKA-S projesi, kapsamında; kabulleri tamamlanmış ve 200 kg faydalı yük kapasitesi ile 30,000 ft irtifa - 24 saat uçuş süresi yeteneklerini başarı ile gösteren ANKA Blok-B insansız Hava Aracı (İHA) kazanımlarından faydalanılarak geliştirme çalışmaları yapılmıştır.
Temel olarak, uydu üzerinden ve Türk Silahlı Kuvvetleri Muhabere Sistemi (TAFICS) üzerinden mesafe bağımsız kontrol yeteneği ile geliştirilen ANKA-S sisteminde, otonomi özellikleri artırılmakta, yeni nesil milli yüksek çözünürlüklü (HD) gece ve gündüz kamerası ve telsiz rölesi faydalı yükleri ile görev kabiliyeti üst seviyeye çıkartılmaktadır. Özellikle uydudan kontrol yeteneği ile görev menzili binlerce kilometreye ulaşacak olan ANKA-S İHA sistemi ile birlikte Türk Silahlı Kuvvetlerine stratejik anlamda önemli bir katma değer ve yetenek sağlanmış olacaktır.
2016 yılının son çeyreğinde uçuş testlerine başlanmış ve halihazırda seri üretim faaliyetleri devam eden ANKA-S İHA Sistemi'nde, Hv.K.K.lığı'na toplam 10 adet İHA ve ilgili yer sistemleri teslim edilecektir. Proje kapsamında görev yapacak pilot ve operatörlerin eğitimi için görev ve bakım eğitim simülatörleri geliştirilmekte olup, sistemin operasyonel sahada bakım-idame-işletme ve teknik desteği için alt yapı kurulum çalışmalarına devam edilmektedir.
Hv.K.K.lığı personeli için kullanıcı ve operatör seviyesinde eğitimlere başlanan sistemde, kalifikasyon faaliyetleri de eş zamanlı olarak halihazırda devam etmektedir. Hv.K.K.lığı ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı temsilcilerinin nezaretinde yapılacak kalifikasyon ve kabul testlerinin başarı ile tamamlanmasının ardından, 2017 yılında 6 adet İHA ve ilgili yer sistemleri ile 2018 yılında 4 adet İHA ve ilgili yer sistemlerinin teslimi yapılacaktır.
BAYRAKTAR AKINCI
Bayraktar Akıncı, şu an Türk drone üreticisi Baykar Savunma tarafından geliştirilmekte olan, yüksek irtifa uzun dayanıklılığa sahip insansız silahlı hava aracıdır.
Bayraktar TB2'den daha uzun ve geniş olan Akıncı İHA, kendine özgü bükümlü kanat yapısıyla 20 metrelik bir kanat açıklığına sahip olacak ve çok sayıda milli akıllı mühimmat taşıyabilecektir. Akıncı ayrıca özgün yapay zeka sistemi sayesinde, daha akıllı ve çevresel koşulların daha da farkında olacak, kullanıcılarına ileri uçuş ve teşhis fonksiyonları sunacaktır.
Bayraktar TB2 gibi yine kendi sınıfında lider olmayı hedefleyen Akıncı savaş uçaklarının yaptığı bazı görevleri de icra edecektir. Taşıdığı elektronik destek podu, uydu haberleşme sistemleri, hava-hava radarları, engel tespit radarı, sentetik açıklıklı radar gibi çok daha gelişmiş faydalı yüklerle görev yapacaktır. Şavaş uçaklarının yükünü azaltacak olan Akıncı ile havadan bombardıman da icra edilebilecektir. Ülkemizde milli olarak geliştirilen hava-hava füzeleriyle donatılacak Akıncı İHA, hava-hava görevlerinde de kullanılabilecektir.
Kendi sınıfında dünyanın en ileri teknolojik sistemi haline gelmesi için çalışılan Bayraktar Akıncı Taarruzi İnsansız Hava Aracı Sistemi, yerli ve milli olarak üretilen MAM-L, MAM-C, Cirit, L-UMTAS, Bozok, MK-81, MK-82, MK-83, Kanatlı Güdüm Kiti (KGK)-MK-82, Gökdoğan, Bozdoğan, SOM-A gibi mühimmat, füze ve bombayla donatılacaktır.
şşimdi bizim ilk duyurulan ihamız anka idi. ancak özel bir iştirak olan bayraktar firması anka'nın bir alt sınıfı olan bayraktarı anka'dan daha hızlı bitirdi daha hızlı operasyonel yaptı ve daha hızlı silahlandırdı.Bayraktar TB2 gibi yine kendi sınıfında lider olmayı hedefleyen Akıncı savaş uçaklarının yaptığı bazı görevleri de icra edecektir. Taşıdığı elektronik destek podu, uydu haberleşme sistemleri, hava-hava radarları, engel tespit radarı, sentetik açıklıklı radar gibi çok daha gelişmiş faydalı yüklerle görev yapacaktır. Şavaş uçaklarının yükünü azaltacak olan Akıncı ile havadan bombardıman da icra edilebilecektir. Ülkemizde milli olarak geliştirilen hava-hava füzeleriyle donatılacak Akıncı İHA, hava-hava görevlerinde de kullanılabilecektir.
Kendi sınıfında dünyanın en ileri teknolojik sistemi haline gelmesi için çalışılan Bayraktar Akıncı Taarruzi İnsansız Hava Aracı Sistemi, yerli ve milli olarak üretilen MAM-L, MAM-C, Cirit, L-UMTAS, Bozok, MK-81, MK-82, MK-83, Kanatlı Güdüm Kiti (KGK)-MK-82, Gökdoğan, Bozdoğan, SOM-A gibi mühimmat, füze ve bombayla donatılacaktır.
Temel uçuş performans kriterleri
- 40,000 Feet Uçuş İrtifası
- 24 Saat Havada Kalış Süresi
- Çift Yedekli SATCOM + Çift Yedekli LOS(250 Km)
- Tam Otomatik Uçuş Kontrol ve 3 Yedekli Otopilot Sistemi (Triple Redundant)
- Yer Sistemlerine Bağımlı Olmaksızın Tam Otomatik İniş ve Kalkış Özelliği
- GPS Bağımlılığı Olmaksızın Dahili Sensör Füzyonu İle Seyrüsefer Özelliği
Gelişmiş Özellikler
- Tam Otomatik Seyir ve Rota Takibi Özelliği
- Dahili Sensör Fizyonu Destekli Hassas Otomatik Kalkış ve İniş Özelliği
- Tam Otomatik Taksi ve Park Özelliği
- Yarı Otonom Uçuş Modları Desteği
- Hata Toleranslı ve 3 Yedekli Sensör Füzyonu Uygulaması
- Çapraz Yedekli YKİ Sistemi
- Özgün Yedekli Servo Aktüatör Birimleri
- Özgün Yedekli Lityum Tabanlı Batarya Birimleri
velhasıl ne oldu anka tam anlamıyla operasyonel olduğunda bayraktar çoktan ciddi sayıda operasyona çıkmıştı . birde bayraktar çok daha ucuz ve yapımı kolay bir iha olduğundan tam bir fiyat/performans canavarı idi. velhasıl pkk/ypg'ye karşı adeta şov yaptı. yüksek sayıları sayesinde kalleşleri mağaradan çıkartmadı.
açıkcası kuvvette operasyon isterlerine göre eğer yeterliyse genelde bayraktarı kullanmayı maliyet etkinlik açısından ve bayraktar2ın 100 civarı ankanında farklı versiyonlarda 50 ye yakın olmasından tb2 kullandılar. e tabi buda bir ün kazandırdı. selçuk bayraktar da biraz bu iha ile özdeşleşen bir karakter olarak ortaya çıktı.
açıkcası biz dahil bu konunun uzmanları bile operatif sınıfta anka'ya gerek yokmuydu acaba der gibi olduk. ancak anka pahalı olmasına rağmen daha iyi flir görüntüleme sistemine sahip, uydu kontrollü, silah kapasitesi daha yüksek, elektronik taaruz kabiliyetli ve istihbarat versiyonu olan daha komplike bir iha idi.
nitekim bu kabiliyetini daha eli yüzü düzgün ordulara karşı kanıtlama şansını idlib'de buldu. bayraktar yerden kontrol edildiği için yoğun elektronik harp ortamında yüksek tehdit altında kaldığından. daha yüksek irtifa'da daha fazla mühimmatı taşıyabilen ve satcom özelliği ile uydudan kontrol edilebilen ankalar bu ortamda adeta şov yaptı.
tabi bu ihaların yanında övgüyü hak eden başka bir kurum daha var oda tübitak sage. bu sihalara özel onların taşıyabileceği kabiliyette cirit füzesi ve umtas füzesinin yakıt ve motorsuz farklı harp başlıklarına sahip versiyonları olan mam-l ve mam-c yi geliştirip hizmete soktular. maliyetleri düşük ve etkili olduğundan da kum gibi kullanılıyorlar.
bayraktar ve anka -s ile gururlanan arkadaşlar biraz daha beklesin asıl gururu aksungur ve akıncı sihalar ile yaşayacaklar. çünkü bu ihalar anka ve bayraktardan daha güçlü ve yüksek hız ve irtifaya daha fazla silahı çıkartabiliyorlar. tai aksungur ile ilk kez iha'dan klasik uçak bombası ve onun güdümlü versiyonlarını atma kabiliyetine sahip olacağız. ki bu bombaların en küçüğü mam-l'nin on katı kadar etkili harp başlığına sahip. ayrıca tübitak kgk güdüm kitleri ile standart ucuz bombaları 100-110 km menzilli güdümlü ucuz silahlara ve aselsan lgk ve tübitak hgk ilede 20-30 km menzillere çıkartabilip bu ihalarda kullanabileceğiz. akıncı ise bu bombaları 2 den fazla taşıyıp bir savaş uçağına eş olacak hatta som seyir füzesi ile uzun menzil seyir füzesi ve anti gemi kabiliyetine sahip olunacak bitti mi bitmedi, baykar akıncının kendi savaş uçağı radarı olacak ve bir devrim niteliğinde hava hava füzeleri kullanabilecek.
tabi bunlar gelincede şirketler jet motorlu stealth siha için çalışacaklar ki çalışmalar başladı. siz burada ne kadar baykar tai diye bölünsenizde iki şirket anlaşmalı olarak çalışıyor. sistem tasarımında tandem olarak çalışıyorlar. biri ankayı yapıyor diğeri daha az kapasiteli ama maliyeti etkin bayraktarı sonra bu sefer az kapasiteliyi yapan akıncı gibi üst sınıfı yapıyor diğeri aksungur gibi alt sınıfı . bu jet ihalarda da böyle devam edecek.
0 Yorumlar